Mercurius Wageningen
 
 

Interview met afgestudeerde

  • Je bent hier:
  • Home
  • Nieuws
  • Interview met afgestudeerde
 | Van E-Media

 

Annemarijn Koedam is recentelijk afgestudeerd bij Wageningen University. Tegenwoordig werkt ze bij GfK, een groot onderzoeksbureau. We hebben Annemarijn een aantal vragen gesteld over de keuzes die ze heeft moeten maken tijdens BBC en MME én wat de verschillen zijn tussen het studentenleven en aan het werk zijn.


Welke keuzes heb je gemaakt tijdens de bachelor BBC?
Specialisatie: Consument
Vrije keuzevakken:
FCH-50806   Basics in Food Technology
HNE-25306   Food Components and Health
COM-23306   Risk Communication
FHM-22806   Risks Associated with Foods
BEC-52306   Financial and Business Management

Minor: When doing my minor (specialisation in consumer studies), I decided to focus on the technical aspects of food. I really liked these concrete courses; they gave me a foundation in food technology, which is still useful when doing my job. I also learned about the risks and threats of food and how to communicate them to others.

BSc thesis: I wrote my thesis under guidance of Erica van Herpen. I did research about the attitude of people towards products that have passed the expiration date, and if their behaviour was different depending on the type of product.
 

Welke vrije keuzevakken, stage en thesis heb je gedaan tijdens je master MME?
Vrije keuzevakken:
HNE-20306   Nutrition Behaviour
HNE-30306   Psychobiology of Food Choice and Eating Behaviour
MCB-30806  Sensory Perception and Consumer Preference
SCH-22806   Consumer and Technology
FQD-50806   Usage Oriented Product Design
MCB-31306  Selected Themes in Marketing and Consumer Behaviour
FQD-20306   Food Quality Management

Stage: Ik heb stage gelopen op de afdeling Sensory Development bij FrieslandCampina in het R&D gebouw op de campus. Op deze afdeling worden objectieve smaaktesten uitgevoerd met een vast panel. Daarnaast wordt deze objectieve sensorische data ook naast consumentendata gelegd. Ik vind de combinatie van sensorisch- consumentenonderzoek heerlijk concreet en het leek me leuk om met mijn stage een ander werkveld te bekijken.  

MSc thesis: Mijn MSc thesis heb ik bij FQD geschreven bij Bea Steenbekkers, in samenwerking met de Market Research afdeling van FrieslandCampina. Ik ben met hen in contact gekomen via mijn stage. Zij zaten met het vraagstuk of je een suikervermindering in producten wel moet communiceren, en zo ja, hoe dan. Dit heb ik onderzocht door onder andere vier groepen consumenten hetzelfde product met een verschillende claim erop te laten beoordelen.
 

Hoelang duurde het voordat je aan het werk kon en hoe kwam je aan deze baan?
Ik heb eind augustus mijn thesis afgerond en was daarmee officieel afgestudeerd. Begin november hoorde ik dat ik vanaf 16 november aan de slag kon bij GfK Nederland, dus ik ben ongeveer twee maanden aan het zoeken geweest. In die periode heb ik redelijk wat brieven verstuurd, hoewel ik niet geloof in solliciteren om het solliciteren. Je wilt dat je brief een bepaald enthousiasme en oprechtheid uitstraalt en dit lukt niet wanneer je brieven aan de lopende band produceert.


Wat voor soort werk doe je en wat is je werkprofiel?
Ik werk als research executive bij GfK Nederland. Ik werk hier op de afdeling Market Opportunities and Innovation (MOI), waarbij vraagstukken over innovatie en nieuwe kansen voor bedrijven centraal staan, voornamelijk binnen de FMCG industrie. Van oudsher is GfK een groot marktonderzoeksbureau, maar we maken op dit moment als MOI de ontwikkeling door om een innovatiepartner voor bedrijven te worden. Ik werk enerzijds aan ‘klassieke’ onderzoeksprojecten waarbij er een vragenlijst wordt uitgezet onder het panel om bijvoorbeeld de attitude tov een product of merk te meten. Hierbij moet je vooral veel regelen, operationele afdelingen aansturen en afstemmen met een klant. En anderzijds werk ik aan innovatieprojecten, waarbij we op zoek gaan naar bijv. nieuwe productinnovaties voor bedrijven. Hierbij wordt vooral aanspraak gemaakt op je creativiteit en analytisch vermogen om verbanden te leggen.
 

Waarom heb je juist voor deze baan gekozen?
In eerste instantie trok marktonderzoek mij niet erg aan, omdat ik het gevoel had dat je enkel wat informatie bij een klant ‘over de schutting gooit’ en daarna weer weg gaat. Je stopt (voor mij althans) op het moment dat het leuk wordt. Ik vind regelen en organiseren heerlijk, maar het leek me erg onbevredigend dat je niet verder betrokken bent bij de implementatie van de resultaten. Bij GfK, zo ontdekte ik, stopt het niet na de data. Je probeert nog een stuk meerwaarde mee te geven aan het eind van het traject. Zeker bij de innovatieprojecten kun je door het hele innovatieproces heen een rol voor de klant spelen, van wilde ideeën tot concrete concepten uitwerken.
 

Wat is het grootste verschil tussen het studentenleven en het hebben van een baan?
Het grootste verschil voor mij was dat je volledige ‘kantoortijden’ aan het werk bent. Door de stage vond ik de overgang niet erg groot, behalve dat er voor mij nu ook nog flinke reistijd bij kwam. Je sociale leven verplaatst zich naar de weekenden en doordeweeks ben je blij als je rustig kan eten en sporten voor je weer in je bed ploft. Het is dus wel heerlijk dat je avonden en weekenden echt vrij zijn. En je banksaldo is ook een duidelijk verschil.
 

In hoeverre kan je de theorie uit je master MME gebruiken voor je baan?
Ik kan eigenlijk vrij veel kennis en vaardigheden uit mijn studie gebruiken, vooral theorieën over consumenten(keuze)gedrag, onderzoeksmethoden en mijn ‘technische’ achtergrond. Ik moet voor ieder project een vragenlijst opstellen, en daarbij helpt het zeker dat ik dit binnen de studie al vaak heb gedaan. Bij het bedenken van productinnovaties is het handig om bijvoorbeeld meer te weten over de werking van vitamines of wetgeving omtrent productclaims. Verder komen tijdens de studie ontwikkelde skills goed van pas, zoals dingen structureel en analytisch benaderen, goed onderbouwen, en scherpe vragen stellen.
 

Wat zijn je toekomstplannen?
Allereerst wil ik graag binnen GfK doorgroeien. Je rolt van de research manager rol langzaam in een commerciële rol, waarbij je steeds meer naar klanten/bedrijven gaat om af te stemmen wat je voor ze kan beteken en kansen te verkennen. Ik zou op termijn denk ik willen doorgroeien naar klantzijde, dus naar een FMCG bedrijf waarbij je meer betrokken bent bij lange termijn ontwikkelingen. Ook blijf ik sensorisch onderzoek leuk vinden, dus wie weet dat ik daar weer naar terug groei, in een gecombineerde functie met consumentenonderzoek.